Cítíte, že váš systém managementu kvality potřebuje vylepšit? Chcete klást větší důraz na kvalitu leadership, toužíte po zlepšení vztahu se zákazníky a dbáte na maximální možnou úroveň kvality svých poskytovaných služeb? Pak je právě pro vás určena norma ISO 9001, udělovaná přední certifikační společností, jíž je Mezinárodní organizace pro standardizaci (International Organization for Standardization).
Získání certifikátu promlouvá k vašim zákazníkům jasnou řečí. Zcela jednoznačně dává najevo, že právě vám na dodržování QMS (Quality managemetn System) opravdu záleží, což pro ně znamená především možnost absolutně se spolehnout na vámi poskytované služby a produkty.
Certifikát ISO 9001 je rovněž nezbytný pro všechny žadatele o veřejné zakázky
Další velkou skupinou firem, jež normu ISO 9001 zcela jistě využijí, jsou ty, jimž není lhostejná pro účast na veřejných zakázkách, jež se v ČR obvykle řídí podle zákona 134/2016 Sb. A v neposlední řadě se systém managementu kvality ISO 9001 velmi často zavádí do veřejné správy, kde pomáhá nastolit potřebný řád a 100% funkčnost všech vnitřních procesů. Je tedy zřejmé, že pokud budete na stejný aspekt svého podnikání klást důraz i vy, získáte v očích zodpovědných úřadů tolik potřebné kladné body.
Ve hře je víc než jen splnění zákonné povinnosti
Jestliže jste k přijetí této ISO certifikace tlačeni vnějšími faktory, pravděpodobně nebudete nad celým procesem příliš uvažovat. Bylo by ovšem chybou pasovat certifikaci ISO 9001 jen do role tzv. nutného zla. Naopak. Výhod, které vám do podnikaní může přinést je celá řada. Pojďme si nyní představit ty nejdůležitější.
Hlavní výhody certifikace ISO 9001
- Efektivně a bez velké námahy ve své firmě rozpoznáte a zavedete úspornější procesy, a to nejenom z hlediska nákladů, ale také času. Dojde k rozdělení dílčí odpovědnosti napříč vedoucími pozicemi po celé struktuře vaší firmy, což pomůže zabránit mnoha omylům a přešlapům ještě dříve, než vás budou moci jakkoli poškodit. Pokročilé řízení firemních činností má však pozitiv mnohem více.
- Vaše image i kredibilita bude posílena nejenom v očích vašich zákazníků, ale také u obchodních partnerů a zaměstnanců. Na první pohled bude všem zřejmé, že právě u vás je kvalita služeb a produktů na jednoznačném prvním místě.
- Jak již bylo zmíněno, budete se díky ní moci účastnit veřejných zakázek, definovaných za pomoci zákona 134/2016 Sb. To ovšem není vše. Dveře se vám otevřou i do celé řady oborů, v nichž není jakákoli spolupráce bez důkladné implementace této normy vůbec myslitelná (jde kupříkladu o automobilový průmysl).
- A v neposlední řadě získáte díky této ISO certifikaci také perfektní nástroj pro optimalizaci, mapování a rovněž neustále zlepšování všech procesů ve vašem podniku. Samozřejmostí pak bude i ušetření nákladů souvisejících s výrobou tzv. zmetků (kam se samozřejmě počítají i nutné opravy) a také těch, jež přímo souvisejí s odpovědností za škodu způsobenou vadným výrobkem.
Tři pozitiva, jež vám absolvování certifikace přinese
Jestliže si to tedy shrneme, pak prvním důležitým výstupem celého procesu bude systémový a po všech stránkách systematický přístup v oblasti řízení kvality. Jako bonus získáte snížené organizační náklady a komplexní potlačení všech neefektivních procesů ve firmě.
Získané poznatky a procesy vám samozřejmě zůstanou natrvalo a to i v případě, že se rozhodnete certifikaci ISO 9001 po uplynutí stanovené doby neprodloužit. Odměnou vám bude i trvalé monitorování a vylepšování systému řízení kvality (QMS).
A nezapomenete přitom ani na spokojenost svých zákazníků, díky němuž můžete značným způsobem ovlivnit jejich spokojenost i chuť se k vám neustále vracet. A kde certifikaci ISO 9001 poptat? Zapátrejte v naší databázi důvěryhodných firem.
Výklad požadavků normy ISO 9001:2015
Norma ISO 9001:2015 je mezinárodní standard pro systém managementu kvality, který stanovuje požadavky na organizaci, aby byla schopna poskytovat produkty a služby s dostatečnou kvalitou a splňovat požadavky zákazníků.
Tato norma se skládá ze tří částí:
- Teoretický rámec, který definuje pojmy a principy, na kterých je norma založena.
- Požadavky na systém managementu kvality, které stanovují, co musí organizace dělat, aby splnila požadavky normy. Tyto požadavky se dělí do šesti kapitol:
- Všeobecné požadavky na systém managementu kvality (např. zřízení systému, plánování a zodpovědnost za kvalitu)
- Management zákaznického vztahu (např. zjišťování požadavků zákazníků a hodnocení jejich spokojenosti)
- Management aktiv (např. řízení dodavatelského řetězce a ovládání výrobních procesů)
- Řízení produktu (např. sledování a hodnocení kvality produktů a služeb)
- Management lidských zdrojů (např. výběr, vzdělávání a vedení zaměstnanců)
- Management změn (např. zavádění změn v systému managementu kvality a jejich sledování)
- Pokyny k použití normy, které poskytují doporučení a návody, jak normu aplikovat a jaké dokumenty jsou k jejímu splnění potřeba.
Cílem normy ISO 9001:2015 je zajistit, že organizace poskytuje produkty a služby s požadovanou kvalitou a že je schopna splňovat požadavky zákazníků a dalších příslušných předpisů. Tím se zvyšuje spokojenost zákazníků a důvěra v organizaci.