ESRS S1 je součást Evropských standardů pro udržitelnostní reporting (European Sustainability Reporting Standards, ESRS), které byly vytvořeny v rámci nového regulačního rámce Evropské unie pro zlepšení transparentnosti udržitelnostního a ESG (environmentální, sociální a správní řízení) reportingu podniků. Tyto standardy jsou vyvíjeny s cílem podpořit evropské zákony, jako je směrnice o reportingu podniků o udržitelnosti (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), která vyžaduje od podniků, aby poskytovaly podrobnější a více standardizované informace o svém dopadu na společnost a životní prostředí.

ESRS S1 se konkrétně zaměřuje na „Own Workforce“, tedy na vlastní pracovní sílu organizace. Tento standard se zabývá informacemi, které firmy musí poskytovat o svých zaměstnancích a nezávislých pracovnících, pokrývající různé aspekty od politik a postupů týkajících se pracovních podmínek, zdraví a bezpečnosti až po rozmanitost a začlenění, odměňování, kolektivní vyjednávání a sociální dialog.

 

S1-1: Politiky související s vlastní pracovní silou

  • Popis politik: Organizace by měly popsat politiky, které byly přijaty ke správě materiálních dopadů na pracovní sílu a k řešení s tím souvisejících rizik a příležitostí.
  • AR Pokyny:
    • Zahrnout jakékoli změny politik během zpravodajského období.
    • Specifikovat, zda jsou politiky součástí širších dokumentů, jako je politika udržitelnosti nebo etický kodex.
    • Konkrétní odkazy na politiky, které se zabývají snižováním emisí uhlíku a podporou ‚spravedlivého přechodu‘.

S1-2: Procesy zapojení vlastní pracovní síly a zástupců pracovníků

  • Popis procesů: Informace o procesech pravidelného zapojení zaměstnanců a jejich zástupců.
  • AR Pokyny:
    • Popisat operativní zodpovědnosti a role zapojené do procesu angažovanosti.
    • Informace o tom, jak zpětná vazba ovlivňuje rozhodování týkající se dopadů na pracovní sílu.

S1-3: Procesy pro nápravu negativních dopadů a kanály pro vyjádření obav zaměstnanců

  • Popis procesů nápravy: Organizace by měly popsat procesy, které mají za cíl nápravu negativních dopadů na pracovní sílu.
  • AR Pokyny:
    • Specifikovat, zda jsou na místě mechanismy pro podávání stížností nebo jiné formy kanálů pro vyjádření obav.

S1-4: Přijímání opatření na materiální dopady na vlastní pracovní sílu

  • Zveřejnění opatření: Organizace by měly uvést opatření, která byla přijata k zmírnění negativních dopadů a k využití příležitostí souvisejících s pracovní silou.
  • AR Pokyny:
    • Popisat specifické akce a iniciativy pro pozitivní dopady.
    • Popisat sledování a hodnocení efektivity těchto opatření.

S1-5: Cíle související s řízením materiálních negativních dopadů, podporou pozitivních dopadů a řízením materiálních rizik a příležitostí

  • Stanovení cílů: Organizace by měly stanovit časově omezené a orientované na výsledky cíle pro snižování negativních dopadů a podporu pozitivních dopadů na pracovní sílu.
  • AR Pokyny:
    • Proces nastavení cílů, včetně zapojení pracovní síly.
    • Jak se sleduje výkon vůči těmto cílům a jaké lekce byly naučeny.

S1-6: Charakteristiky zaměstnanců podniku

  • Popis charakteristik: Organizace by měly popsat klíčové charakteristiky svých zaměstnanců, včetně typu zaměstnání, demografie a míry fluktuace.
  • AR Pokyny:
    • Poskytnout detaily, jako jsou rozdělení podle pohlaví, typ zaměstnání a geografická poloha.
    • Vysvětlit metodiky a předpoklady použité při kompilaci dat.

S1-7: Charakteristiky pracovníků, kteří nejsou zaměstnanci

  • Popis charakteristik: Informace o pracovnících, kteří nejsou zaměstnanci, včetně dodavatelů a dočasných pracovníků, a jejich roli v pracovní síle.
  • AR Pokyny:
    • Ujasnit typy pracovníků, kteří nejsou zaměstnanci, a povahu jejich práce.
    • Metodiky pro sběr dat a případné relevantní fluktuace v počtech.

S1-8: Rozsah kolektivního vyjednávání a sociální dialog

  • Zveřejnění informací: Informace o rozsahu kolektivního vyjednávání a mechanismech sociálního dialogu.
  • AR Pokyny:
    • Poskytnout procenta zaměstnanců pokrytých kolektivními smlouvami.
    • Informace o zastoupení pracovníků v sociálním dialogu.

S1-9: Metriky diverzity

  • Zveřejnění metrik: Rozložení diverzity zaměstnanců, se zaměřením na pohlaví, věk a další relevantní aspekty diverzity ve správě pracovní síly.
  • AR Pokyny:
    • Detailní zpráva o metrikách diverzity, možná rozšířená podle regionu nebo typu zaměstnání.

S1-10: Dostatečné mzdy

  • Zveřejnění informací: Informace o tom, zda jsou zaměstnancům vypláceny mzdy odpovídající standardům dostatečnosti ve různých regionech.
  • AR Pokyny:
    • Zveřejnit regiony, kde mzdy nedosahují standardů dostatečnosti, a podíl zaměstnanců postižených těmito podmínkami.

S1-11: Sociální ochrana

  • Zveřejnění informací: Rozsah opatření sociální ochrany dostupných pracovní síle, jako jsou zdravotní péče, nezaměstnanost a důchodové benefity.
  • AR Pokyny:
    • Podrobnosti o typech poskytované sociální ochrany a regionech, kde může být krytí nedostatečné.

S1-12: Osoby se zdravotním postižením

  • Zveřejnění procenta: Procento zaměstnanců se zdravotním postižením a detaily o praxích inkluzivity na pracovišti.
  • AR Pokyny:
    • Informace o praktikách inkluzivity a rozdělení podle pohlaví, pokud je to vhodné.

S1-13: Metriky rozvoje dovedností a školení

  • Zveřejnění rozsahu: Rozsah poskytovaných příležitostí pro školení a rozvoj dovedností zaměstnanců, včetně hodnocení výkonu a rozvoje kariéry.
  • AR Pokyny:
    • Rozdělení účasti na školení podle pohlaví a kategorie zaměstnanců.

S1-14: Metriky zdraví a bezpečnosti

  • Zveřejnění informací: Podrobnosti o systému řízení zdraví a bezpečnosti, včetně pokrytí, incidentů pracovních úrazů a úmrtí.
  • AR Pokyny:
    • Detaily o počtu a typu incidentů, pokrytí právními normami nebo směrnicemi a výsledcích auditů.

S1-15: Metriky vyváženosti práce a osobního života

  • Zveřejnění informací: Politiky podporující vyváženost práce a osobního života, jako jsou rodičovské dovolené a další související výhody.
  • AR Pokyny:
    • Rozdělení podle pohlaví a možná podle typu dovolené (rodičovská, mateřská atd.).

S1-16: Metriky odměňování (rozdíl v odměňování podle pohlaví a celkové odměnění)

  • Zveřejnění informací: Detaily o rozdílu v odměně mezi pohlavími a poměru mezi nejvyšším a mediálním odměněním v organizaci.
  • AR Pokyny:
    • Podrobný kontext pro pochopení rozdílů a metodika pro výpočet poměrů.

S1-17: Incidenty, stížnosti a vážné dopady na lidská práva

  • Zveřejnění počtu: Počet pracovních incidentů, stížností týkajících se dopadů na lidská práva a jakékoli související právní nebo finanční důsledky.
  • AR Pokyny:
    • Zveřejnit jakékoli pokuty, penalizace nebo odškodnění související s incidenty a jejich finanční implikace.

Termíny jako „Zveřejnění informací,“ „Zveřejnění počtu,“ a „Zveřejnění rozsahu“ odrážejí různé typy dat, které organizace musí poskytnout v rámci svého udržitelnostního reportingu podle standardů ESRS. Každý z těchto termínů naznačuje specifický způsob, jakým mají být data prezentována:

  1. Zveřejnění informací – Tento termín se obecně používá, když se očekává, že organizace poskytne kvalitativní popis nebo vysvětlení politik, procesů nebo praktik. Cílem je poskytnout kontext nebo podrobnosti o tom, jak organizace řídí určité aspekty své činnosti nebo jaké kroky podniká k dosažení určitých cílů.
  2. Zveřejnění počtu – Tento termín se používá, když je požadováno, aby organizace poskytla kvantitativní data, jako jsou číselné hodnoty nebo statistiky. Příkladem může být počet incidentů, stížností nebo zaměstnanců s postižením. Tato data umožňují objektivní měření a srovnání výkonu organizace v čase nebo vůči průmyslovým normám.
  3. Zveřejnění rozsahu – Tento termín se vztahuje k zveřejnění informací o rozsahu nebo rozložení určité aktivity nebo politiky. Může jít o procentuální pokrytí zaměstnanců kolektivními smlouvami nebo o rozsah zdravotního krytí poskytovaného organizací. Tato data ukazují, do jaké míry jsou určité politiky nebo opatření implementovány v praxi.

AR Pokyny (Application Requirements Guidelines)

„AR Pokyny“ neboli pokyny pro aplikaci jsou specifické doporučení nebo instrukce, které pomáhají organizacím pochopit, jak by měly interpretovat a implementovat jednotlivé požadavky ESRS. Tyto pokyny poskytují další kontext nebo detaily, které organizace mohou využít k zajištění, že jejich reportování je v souladu s očekáváními standardů a že jsou zahrnuty všechny relevantní aspekty. Můžou zahrnovat:

  • Detailní vysvětlení: Co konkrétně se očekává, že bude zahrnuto v reportu.
  • Metodiky: Jak by měly být informace shromažďovány a prezentovány.
  • Příklady: Příklady dobré praxe, které mohou organizace následovat.
  • Specifikace: Detailní specifikace toho, co by mělo být zahrnuto v zveřejněných informacích, například jaké skupiny zaměstnanců by měly být zahrnuty do analýz diverzity.

Tyto pokyny jsou klíčové pro zajištění, že data a informace zveřejněné organizacemi jsou užitečné, relevantní a srovnatelné napříč různými subjekty a průmyslovými odvětvími.

Vedle těchto hlavních kategorií jsou v ESRS zahrnuty i další pokyny pro zveřejňování, které se týkají interoperability s globálními standardy, jako jsou standardy Mezinárodní rady pro standardy udržitelnostního reportování (ISSB) a Globální iniciativy pro reportování (GRI), což umožňuje firmám efektivněji splňovat mezinárodní požadavky bez zbytečného zdvojování úsilí​​​​​.

Tato struktura a pokyny pomáhají zlepšit srozumitelnost, srovnatelnost a spolehlivost dat zveřejňovaných firmami, což podporuje větší transparentnost a odpovědnost v oblasti udržitelnosti a sociálních praktik.

Pro lepší pochopení a přehlednost mohou být požadavky na zveřejnění informací podle standardu ESRS S1 rozděleny do tří hlavních kategorií: Zveřejnění informací, Zveřejnění počtu a Zveřejnění rozsahu. Každá kategorie se zaměřuje na specifický typ dat, který má být poskytnut. Toto rozdělení pomáhá organizacím lépe pochopit, jaké informace jsou požadovány a jakým způsobem by měly být prezentovány v rámci udržitelnostního reportingu.

Zveřejnění informací (Disclosure of Information)

Tato kategorie zahrnuje požadavky, které vyžadují poskytnutí kvalitativních, popisných dat o procesech, politikách a praxích organizace. Informace mají často charakter narativního popisu a poskytují kontext nebo vysvětlují jak firmy řídí určité sociální a pracovní aspekty.

  • S1-1: Politiky související s vlastními pracovníky
  • S1-2: Procesy zapojení vlastních pracovníků a zástupců pracovníků
  • S1-3: Procesy pro nápravu negativních dopadů a kanály pro vyjádření obav pracovníků
  • S1-4: Opatření proti materiálním dopadům na vlastní pracovní sílu
  • S1-11: Sociální ochrana
  • S1-15: Work-life balance metriky
  • S1-17: Incidenty, stížnosti a vážné dopady na lidská práva

Zveřejnění počtu (Disclosure of Number)

V této kategorii jsou zahrnuty požadavky na poskytnutí kvantitativních údajů, které umožňují numerické hodnocení nebo sledování specifických aspektů pracovních sil.

  • S1-6: Charakteristiky zaměstnanců organizace
  • S1-7: Charakteristiky pracovníků, kteří nejsou zaměstnanci
  • S1-12: Osoby se zdravotním postižením
  • S1-13: Metriky rozvoje dovedností a školení
  • S1-14: Metriky zdraví a bezpečnosti

Zveřejnění rozsahu (Disclosure of Scope)

Tato kategorie zahrnuje požadavky na poskytnutí informací o rozsahu nebo pokrytí konkrétních politik nebo praktik v organizaci.

  • S1-8: Kolektivní vyjednávání a sociální dialog
  • S1-9: Diverzitní metriky
  • S1-10: Adekvátnost mezd
  • S1-16: Metriky odměňování (Gender pay gap, CEO pay ratio)

Každá z těchto kategorií zveřejnění má klíčový význam pro transparentnost a odpovědnost v oblasti sociálních a pracovních praktik. Organizace by měly pečlivě sledovat a reportovat relevantní informace v souladu s těmito kategoriemi, aby zajistily, že jejich udržitelnostní zprávy jsou úplné, přesné a poskytují hodnotné informace všem zainteresovaným stranám.

 

Obecně tedy Standard S1 vyžaduje, aby podniky poskytovaly jasné informace o tom, jak:

  • Ovlivňují své vlastní zaměstnance pozitivně i negativně.
  • Řeší materiální rizika a příležitosti vztahující se k jejich pracovní síle.
  • Podnikají kroky k zmírnění negativních dopadů a využívají příležitosti pro zlepšení.
  • Měří a hodnotí účinnost přijatých opatření.

Tento standard je klíčový pro poskytování průhledných informací o tom, jak organizace spravují své sociální závazky a odpovědnosti vůči svým zaměstnancům, a tím podporují etické pracovní prostředí a spravedlivé pracovní podmínky.